HMS Agincourt - Nejdelší bitevní loď Jejího veličenstva za Velké války

HMS Agincourt - Nejdelší bitevní loď Jejího veličenstva za Velké války
Popisek: HMS Agincourt v roce 1915
11 / 02 / 2019, 13:00

Původně loď určená Osmanskému námořnictvu byla nejen tou nejdelší bitevní lodí, ale díky unikátnímu počtu dělových věží, také tou nejsilnější za první světové války.

Původně se loď měla jmenovat Rio de Janeiro, ale Brazílii došly během stavby lodi peníze, a tak v roce 1914 byla loď prodána Osmanské říši a dokončena v devonportských loděnicích jako Sultan Osman I. Komplikované vztahy před počátkem 1. světové války ale způsobily, že Velká Británie loď Turecku zabavila a zařadila do služby v srpnu 1914 pod jménem HMS Agincourt. 

Psali jsme: HMS Incomparable: Gigantický bitevní křižník admirála Fishera

Jméno lodi mělo připomínat památnou bitvu u Agincourtu, kde 25. října 1415 porazil anglický král mnohem početnější francouzské vojsko.

HMS Agincourt

Pojmenovaná podle slavné bitvy a jedná představitelka své třídy byla opravdu originální. Jako jediná loď měla 14 děl BL MK XIII hlavní ráže 12" (304,8 mm) umístěných v sedmi! dělových věžích. Dvě věže byly na přídi, dvě uprostřed lodi a zbývající 3 na zádi. Doplňková výzbroj byla tvořena 20 děly ráže 152 mm, 10 děly ráže 76 mm a nezapomnělo se ani na torpédovou výzbroj 3x533 mm. Loď měřila 204,7 metru a plný výtlak byl přes 30 000 tun.

Dělové věže nebyly v případě HMS Agincourt pojmenovány A, B, C jak bylo v Royal Navy ale podle dní v týdnu.

Něco za něco - hmotnost výzbroje znamenala, že pancéřování bylo lehčí, než bylo u dreadnoughtů té doby obvyklé. Paluba měla pouhých 64 mm pancíře, na bocích lodi byla tloušťka 229 mm a dělové věže hlavní ráže a velitelská věž 305 mm. Výkon 4 turbín Parson dosaholval 34 000 HP a loď byla schopna dosáhnout za ideálních podmínek rychlosti až 22 uzlů.

HMS Agincourt

Loď se zúčastnila slavné bitvy u Jutska, kterou se jí podařilo přežít. Říká se, že když loď vypálila ze všech svých děl, byla tak zahalena v kouři, že na britské straně propukla panika, že loď vybuchla.

Psali jsme: Bitva u Jutska: Sto let od největší námořní bitvy Velké války

Po válce byla dlouhá loď nabídnuta opět Brazílii, ale ta už loď nechtěla a tak veteránka  zamířila do rezervy. Washingtonská námořní smlouva ale znamenala konec této lodi a HMS Agincourt byla sešrotována v roce 1924.

 

Zdroj: MilitaryFactory

 

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.Další informace