foto: Wikimedia Commons, volné dílo/HMCS Shawinigan
V dnešním článku si něco více řekneme o kanadské korvetě HMCS Shawinigan, která byla potopena v roce 1944.
Kanadská korveta HMCS Shawinigan byla dána dostavby 4. června 1940, kýl spuštěn 16. května 1941 a do služby byla zařazena 19. září téhož roku. Po 5 měsících v rámci Newfoundland Command, byla připojena v Halifaxu k eskortě konvojů mezi Québecem a poloostrovem Labrador. V listopadu 1942 se stala součástí Western Local Escort Force, ale brzy poté prošla generálkou v Liverpoolu, Nova Scotia, ze která vyšla v březnu 1943. 940 tunová korveta třídy Flower se v červnu stala částí 3rd Escort Group, v dubnu 1944 2nd Escort Group a znovu prošla generálkou. Po pobytu na Bermudách se opět vrátila do kanadských vod, kde posádka konečně zažila něco opravdu zajímavého.
Psali jsme
Puška M1 Garand je dnes již legendární americká zbraň, která odváděla v mnoha válečných konfliktech užitečnou práci.
HMCS Magog byla 14. října torpédována Zaunkönigem z ponorky U-1223 a naše korveta ji odtahovala. 23. listopadu vyrazila společně s majákovým tendrem USS Sassafras ze Sydney do Port aux Basque na Newfoundlandu s cílem eskortovat menší pasažérský trajekt SS Burgeo. Následující den v 18.12 GMT vyslala signál, že obě lodě šťastně dorazily a ona se vydává na protiponorkovou hlídku do Cabotova průlivu. Dostala rozkazy, že se má s SS Burgeo opět spojit dalšího dne v 10.15 místního času, aby jej doprovodila zpět. Už se neozvala.
Příčinou byla U-1128 Oblt. Friedrich-Wilhelma Marienfelda. I když rozkaz k jejímu položení byl dán 14. října 1941, na řadu se dostala až 16. února 1943 v loděnicích Deutsche Werft AG, Hamburg. Kýl byl spuštěn 2. října a do služby byla zařazena 22. prosince. Následovat musel výcvik, takže do aktivní služby nastoupila až 1. srpna 1944 v rámci 2. flotily. První krátkou plavbu mezi Hortenem a norským Bergenem ještě zvládla bez potíží, ale ULTRA vykonala své, protože po vyplutí 17. září, ji hned další den zachytil B-24 Liberator „H“ od 224. Squadrony. Ponorka byla odvelena z původně plánované hlídkové plavby na pomoc U-867, jenže ve 22.53 udeřil nepřátelský letoun.
Psali jsme
I takové příběhy píše život. Jasuo Jasugi měl velké štěstí, že přežil potopení bitevní lodi Jamato. Na vlastní oči mohl vidět harakiri podporučíka,...
Útok na plně vynořený U-Boot byl v záznamech squadrony uveden na pozici 61o57'S 01o05'V s olejovou skvrnou o délce 50 stop a neúspěšnou protiletadlovou palbou. Výbuchy 6 hlubinných náloží s Terpexem sice samy o sobě způsobily jen málo škody, ale trefily důležitý Schnorchel, takže při ponoření se do ponorky dostal jedovatý kysličník uhelnatý. Matrosenobergefreiter Matthias Mittlerse se ho nadýchal tak, že jeho účinkům podlehl a ponorka se musela vrátit, protože mrtvolu na palubě chtěla vrátit k pohřbu na blízkou pevninu v Bergenu, kam dorazila 20. září.
Na další plavbu vyplula 12. října 1944 ke kanadskému Newfoundlandu. Za krásné měsícem osvícené noci 25. listopadu bylo možno pozorovat zasněžené vrcholky hor na Sugar Loaf a svit majáku Cape Ray. V 01.55 v kvadrantu BB 5512 zachytily hydrofony na 200o zvuk. Ponorka šla do periskopové polohy. V 02.10 byl zaznamenán údajný torpédoborec, častá chyba, na křižující na kurzu 210o ve vzdálenosti 3000 m.
Psali jsme
M18 Hellcat byl americký stíhač tanků, který byl vyvinut v roce 1941. Jednalo se o rychlý lehký stíhač tanků, na druhé straně byl slabě...
HMCS Shawinigan se pohybovala severojižním směrem. V 02.20 se ponorka otočila k zadnímu přiblížení na kurzu 140o. O 10 min. později vystřelila torpédo z trubice č. 6, tzn. zadní, na odhadovanou vzdálenost 2500 m při hloubce 4 m a rychlosti lodi asi 10 uzlů. Po 4 min. byl zaznamenán zásah. Po výtrysky vody do 50 m, došlo na sloup kouře do výšky jen 10 m. Poté rychle zmizela, přičemž kapitán zaznamenal, že „torpédoborec“ byl malý. V 02.36 zapsal do deníku, že slyšel výbuchy 6 hlubinných náloží na po 1-3 min. a správně předpokládal, že patřily potopené lodi. V 02.42 šla ponorka hlouběji a stáhla se kurzem 160o. Ještě v 03.30 byla zaslechnuta hlasitá exploze. V 04.00 poslouchala posádka lodní šrouby z různých směrů, ale jinak nic.
Z kanadské korvety se nezachránil nikdo z 91členné posádky. Zaunkönig tentokrát splnil své poslání dokonale, patrně díky explozi na zádi umístěných hlubinných náloží a studené vodě. Spojenci nevěděli, co se s HMCS Shawinigan stalo až do doby, kdy se U-1228 17. května 1945 vzdala a byla podrobena nejenom výslechu, ale hlavně byl zabaven lodní deník. Do té doby byly jedinými informacemi z Port aux Basques, Grande Bay a Duck Island ohlášené hlasité zvuky. Posledně zmíněná lokace dokonce uvedla výbuch následovaný druhým hromovým, kdy muselo dojít k explozi fregaty. 27. listopadu 1944 zaznamenalo letadlo olejovou skvrnu a na místo vyslané lodi pak nejenom ji, ale i trosky a 6 mrtvol, vyzvednutých na HMCS Truro.
Autor: Mgr. Tomáš Bouzek, vojenský historik
Zdroj: history.com
Tagy