Podivuhodná smrt HMS Antelope u Falkland

Podivuhodná smrt HMS Antelope u Falkland
Autor: Wikimedia Commons, volné dílo|Popisek: HMS Antelope
07 / 05 / 2022, 10:00

V dnešním článku si připomeneme zkázu fregaty HMS Antelope v roce 1982 v rámci války o Falklandy.

Fregata typ 21, která vstoupila do služby v roce 1975, byla sice velmi dobře vyzbrojena proti leteckému útoku, jenže přípravná cvičení nedopadla dobře, a navíc došlo nedávno k výměně klíčových důstojníků, takže chyběla potřebná sehranost s posádkou. Po krátkém pobytu na ostrově Ascencion, byla fregata HMS Antelope vyslána 21. května do tzv. Zóny totálního vyloučení. Následujícího dne došlo ke kontrole výzbroje a připravenosti posádky. Počítalo se s tím, že poblíž pobřeží umístěná loď bude mít problémy s nedokonalým radarem, který pevnina zastíní. Ve vodách přístavu San Carlos na Falklandách nebylo rozhodně bezpečno.

Po krátkém varování se 23. května podle britské zprávy objevily 4 stíhací bombardéry A-4B Skyhawk, které se rozdělily na dva páry. První udeřil zezadu, přičemž byla vypálena protiletadlová střela Seacat a rychlopalbu zahájilo i 4,5palcové námořní dělo Mark 8. Raketa vybuchla pod křídlem Capitán Pablo Marcos Rafael Carbally z Grupo 5 de Caza, který byl tak nucen s poškozeným letounem C-228 útok přerušit a zamířit zpět do Rio Gallegos. Osádka fregaty tvrdila, že byl cíl pravděpodobně zničen. Carballo vedl 1er Teniente Carlos Rinkeho (C-239) a 1er Teniente Carlos Cachóna (kódové jméno trojice Nene), který se musel pro problémy s kabinou předčasně vrátit.

Důležitější však bylo, že letadlo z další trojice (Trueno) pokračovalo a s velkou přesnosti svrhlo 1000lb pumu Mk. 17. Ta prorazila palubu 2 na pravé straně a zabila Stewarda Marka R. Stephense. Stíhací bombardér (C-240) byl sice trochu proděravěn palbou palubních zbraní, ale 1er Teniente Alférez Hugo Gómez zamířil k domovu, pronásledován trasírkami hlavního děla.

Zbýval ještě jeden pár. Ten zaútočil simultánně přes Finning Harbour. Jedno letadlo přeletělo záď, možná Capitán Hugo Palaver, zatímco druhé (C-242), pilotované 1er Teniente Luciano Guadagninim, přiletělo nízko nad mořem zprava. Leading Seaman (Radar) Jeffrey David Warren zachoval u svého 20mm Oerlikonu chladnou hlavu a trefil jej. Skyhawk narazil do hlavního stožáru, a rozpadl se úderem o hladinu. Hrdinný argentinský pilot, po němž bylo v Buenos Aires pojmenováno náměstí, však neprodal svůj život úplně zadarmo, protože jeho bomba trefila loď doprostřed a opět na palubu 2. Posmrtně obdržel Cruz de La Nación Argentina al Valor en Combate (Kříž Argentiny za odvahu v boji) a byl povýšen do hodnosti Capitán.

K výbuchu zatím nedošlo a posádka vyslala v 17.30 signál o pomoc s nevybuchlými bombami. Jedna byla kvůli poškození jídelny důstojníků nedostupná a druhá jen s obtížemi, protože se nacházela v chladícím oddíle strojovny. Námořníci byli odesláni na vyšší paluby a dole se po 19.00 pustili do práce Staff Sergeant James Prescott a Warrant Officer John Phillips. První tři pokusy o odstranění roznětky ručně nevyšly, proto se přistoupilo ke čtvrtému s použitím malé výbušné náložky, tzv. de-armer.

Po půlminutě snažení však bomba ve 21.20 vybuchla. Na zlomek sekundy si oba zírali do očí a pak je to odhodilo stranou. Prescott byl zabit okamžitě, zatímco Phillips přežil s těžkými zraněními, kdy přišel o svou levou paži, která mu byla amputována v rameni. Primární výbuch vytvořil 35 stop (10,7 m) velkou díru, zlikvidoval motory a pět lodních oddílů. Na výbuch nebylo překvapivě nic připraveno.

Mezi improvizovanými požárníky se ocitl i zmíněný Warren, který ani neměl ochranný oblek, přitom se pokoušel hasit požár na horních palubách. Sám se nadýchal kouře, ale ještě zachránil život kolegovi, který byl v mnohem horším stavu a málem spadl do díry. Poté se připojil k dalšímu hasícímu týmu, který ovšem neměl jak a čím hasit, tak zamířil pomoci s velením až do okamžiku opuštění lodi. Za své akce toho dne obdržel Military Medal.

Oheň se během tří minut vymkl kontrole a zasahoval do dalších prostor, včetně muničních skladů. Dvacet minut po opuštění fregaty, došlo k velké explozi. Chief Petty Officer Robert Shadbolt: „Byla to největší rána, jakou jsem kdy slyšel“. Loď hořela přes noc a ve dne, doprovázená dalšími explozemi, až klesla na dno. Tam se nachází rozlomena na tři části.

Autor: Mgr. Tomáš Bouzek, vojenský historik

 

Zdroj: history.com

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace