V polovině 60. let minulého století železniční inženýr Don Wetzel zkoumal způsoby, jak jezdí bezpečněji, levněji, ale co je nejdůležitější, rychleji.
Nejlogičtější prostředek k dosažení všech tří uvedených cílů bylo pro tohoto inženýra použití dvojice přebytečných proudových motorů US Air Force, které umístil na střechu prototypu vysokorychlostní lokomotivy. Nejrychlejší vlak USA byl na světě...
M-497 Black Beetle experimentální proudová lokomotiva postavená v roce 1966 společností New York Central Railroad byla první, ale překvapivě ne poslední, svého druhu. Black Beetle využil stávající lokomotivu RDC-3 s přidanou přední kapotáží, která zakryla konvenční předek RDC-3 a hlavně pár použitých proudových motorů General Electric J47-19, které byly dříve použity jako přídavné motory pro mezikontinentální bombardér Convair B-36.
Motory získal Wetzel od US Air Force s cenou 5 000 dolarů za pár.
psali jsme: HISTÓRIE: Obrněný vlak „Železnjakov“
„Byly ty nejlevnější motory o výkonu 5 000 koní , které jsme mohli najít,“ řekl Wetzel pro GE Reports . „Byly také nejspolehlivější.“ A co víc, Wetzel vysvětlil, že motory mohly být snadno přizpůsobeny pro spalování nafty, na rozdíl od tryskového paliva, což bylo ideální pro použití v Black Beetle.
Black Beetle provedl sérii rychlostních zkoušek mezi místy Butler, Indiana a Stryker v Ohiu. Během těchto jízd, dosáhl vlak 23. července 1966 na tehdejší dobu neuvěřitelných 183.681 mph, tedy téměř 300 km/h, což je dodnes platný rekord na železnice v USA.
psali jsme: Kolejový zepelín - nacistický vlak s vrtulí
Ačkoli RDC-3 byl nakonec sešrotován v roce 1984, jeho proudové motory využil Wetzel pro odstraňování sněhu z tratě horkými výtokovými plyny.
Nepřehlédněte na Security magazínu: Defence - tanky, lodě, letadla, obrněné vozy. Jaké jsou nejnovější trendy ve zbrojním a obranném průmyslu? S námi víte více
Zdroj: Gizmodo
Tagy