foto: U. S. Air force
Blížící se konec fiskálního roku ve Spojených státech a zároveň několik nedávných prohlášení čelních představitelů letectva a Pentagonu dává dobrou příležitost se podívat, kam se vyvíjí program NGAD k udržení vzdušné dominance.
Příliš drahá stávající cesta
Řeč čísel je jasná – jeden stíhací letoun 6. generace ze souběžného programu PCA (Penetrating Counter Air) by podle současných odhadů přišel na astronomických 300 milionů dolarů (více než trojnásobek F-35) a to i při nemalé výrobě více než 400 kusů! Vzhledem k tomu není vůbec překvapivé, že je třeba se na celou budoucí problematiku vzdušných sil podívat jinak.
Psali jsme
Tajemnice US Air Force dnes představila první oficiální kresbu nového Long Range Strike Bomber a odhalila jeho oficiální označení: B-21.
Jednou z možností, která se přímo nabízí by mohlo být širší využití F-35. Ostatně s něčím takovým se i počítalo, byť nikoliv už směrem k zajištění a udržení vzdušné nadvlády. I přes plánované vylepšení pohonné jednotky a s novými střelami vzduch-vzduch přeci jen nesplňuje představy těžším rychlém stíhači. Zvláště pak s požadavky pro působení v oblasti Tichého oceánu, mezi které patří krom stealth také velký dolet a dosah zbraňových systémů.
Po dlouhá desetiletí vždy měly Spojené státy ve výzbroji typ letounu určený ke vzdušné nadvládě. V současné době je jím F-22A Raptor a stále ještě také F-15. Zdá se tedy jen těžko představitelné zajistit vzdušnou dominance bez prostředku takové kategorie.
Teroristé versus Čína a Rusko
V posledních už desetiletích konflikty probíhaly většinou tak, že americké síly provedly s velkou razancí během krátké doby počet přesných úderů, které vyřadily to nejlepší z arzenálu protivníka. Zjednodušeně řečeno se takřka z každého konfliktu stala z hlediska technologií jednostranná záležitost. Navíc více než téměř dvacetileté protiteroristické působení zapříčinilo, že nejmodernější typy stíhacích i jiných letounů mnohdy prostě nebyly potřeba.
Přesto je třeba připomenout, že americké letectvo i vzdušné síly námořnictva nečekali s rukama v klíně. Vždyť krom modernizací do výzbroje zařadili teprve druhý stíhací letoun 5. generace – F-35. A letectvo ať už samo nebo pod záštitou CIA použilo bezpilotní drony přímo k úderům. Ačkoliv je jejich použití v konfliktu vyšší intenzity přinejlepším sporné, zkušenosti Američané získali.
Psali jsme
12. června provedlo americké letectvo první kvalifikační zkoušku s hypersonickou střelou AGM-183A ARRW. Během ní ještě nedošlo ještě k vypuštění,...
Abychom byli spravedliví, je potřeba se podívat na to, co mezitím dělali případní, potenciální nebo chceme-li hypotetičtí nepřátelé. Takové Rusko navzdory počátečním problémům dotáhlo vývoj a do výzbroje zařadilo hned několik typů víceúčelových stíhacích letounů zpravidla konstrukčně vycházejících z Su-27 a provedlo i bezpočet modernizací těch stávajících. Zároveň Rusové nadále pracovali na vylepšování stávajících i vývoji nových protivzdušných systémů v souladu se svou strategií podnikat případné útoky ze zabezpečeného vzdušného prostoru.
I Čína posílala v oblasti protivzdušných systémů. Největšího pokroku ovšem dosáhla v letecké technice. Do výzbroje zavádí těžší stíhací letouny J-20 s adekvátní výzbrojí, jež se již řadí do 5. generace. V pokročilé fázi vývoje se navíc nachází další stealth letoun FC-31. K tomu je třeba připočíst stavbu letadlových lodí i pořízení nemalého množství stíhacích letounů Su-27/30/35 z Ruska.
B-21 s protileteckou výzbrojí
Hodně zajímavou zprávu je, že střely vzduch-vzduch má nést vyvíjený bombardér B-21 Raider a to hned taktéž vyvíjenou střelu AIM-260 JATM. Dosud střely určené proti ostatním leteckým prostředkům nosily obvykle jen stíhací letouny, jejich úkolem bylo krom jiného bylo právě přímo, či nepřímo chránit bombardéry a další typy letounů. Není třeba zdlouhavě vysvětlovat, že bombardér vyzbrojený zvláště takovou střelou bude sám o sobě dost nebezpečný a cestu k pozemnímu cíli si do jisté míry může „probít“ sám.
Střela vzduch-vzduch AIM-260 JATM (Joint Advanced Tactical Missile) má dosáhnout počátečních operačních schopností možná už v roce 2022. Pro americké vzdušné síly a v budoucnu snad i alianční partnery představovat skutečně vítané posílení. AIM-120 sice není špatná, ale už existují lepší nebo alespoň srovnatelné střely.
Levně riskovat a rychle vyvíjet
V rámci programu NGAD (Next Generation Air Dominance) zůstává otázka samotného stíhacího letounu dost nejasná. Na místo toho se stále více hovoří o vícero typech prostředků, které spolu v budoucnu mají spolupracovat v rámci propojené sítě – stíhacích letounech (i těch současných), různých typech dronů a „wingmanů“, jež si mají navzájem i od dalších prostředků dostávat informace.
Drony přitom mají fungovat jako prodloužené ruce stíhacích letounů F-22 a zejména F-35. Tedy nést další specializovanou výbavu, sloužit jako nosiče zbraní a dokonce na sebe přebírat riziko tam, kde není záhodno riskovat letoun s posádkou. V krajním případě může být takový dron dokonce obětován ve prospěch mise za akceptovatelné peníze. Předpokládá se totiž, že cena prostředku vzešlého z XQ-58 Valkyrie bude v případě masové výroby pouze v řádu jednotek milionů dolarů. Objevuje se také myšlenka na výrobu jednoduchých, specificky zaměřených leteckých prostředků s kratší provozní životností.
Doporučujeme
U verzí F-35B a F-35C může dojít ve velmi vysokých výškách a letu při rychlosti větší než Mach 1,2 k poškození stealth povrchu těchto...
Tajemník amerického letectva Will Roper dokonce uvedl, že nové prostředky se v tomto směru budou inspirovat rychlým vývojem letounů v 50. a 60. letech – tedy z doby před příchodem výkonných víceúčelových stíhacích letounů. Pro DefenceNews dokonce prohlásil, že by takto chtěl přistoupit i k vývoji budoucího stíhacího letounu. Jeho vývoj by s využitím nového přístupu a moderních metodik podle jeho odhadů dokonce nemusel překročit pět let. Stále však jde o odhady.
V té souvislosti bude jistě zajímavé sledovat, jakým směrem se vydá program F/A-XX amerického námořnictva, z něhož by podle původních požadavků vzejít stíhací letoun k vybojování vzdušné nadvlády s víceúčelovými možnostmi od útoků na pozemní cíle, přes elektronický boj po doplňování paliva ostatním letounům.
Autor: Michal Polák
Tagy