Anděl pomsty maďarských bolševiků na Slovensku - bombardovací eso Bedřich Starý

Anděl pomsty maďarských bolševiků na Slovensku - bombardovací eso Bedřich Starý
Autor: archiv Petra Blahuše|Popisek: Bombardovací letoun Breguet byl úspěšným typem nejen 1. světové války ale i následujícího desetiletí
29 / 03 / 2019, 16:30

Ten Francouz musí být šílenec, napadlo posádku maďarského bolševického pancéřového vlaku, když uviděli, že se Breguet vrací a znovu nasazuje k náletu. Vzápětí se od trupu odlepila druhá bomba a přesně trefila lokomotivu s připojeným velitelským vozem. Následná exploze zničila nejen pancéřák, ale i nádraží Parkaň Nana, nacpané posilami připravenými na generální šturm na Bratislavu. Maďarští komunisté už třetí týden útočící na Slovensko se ale mýlili: pilot nebyl šílenec, ale jeden z nejzkušenějších bombardovacích letců celého francouzského letectva. A nebyl to Francouz, ale Čech: jmenoval se Bedřich Starý, válčil déle než většina z nich a tahle mistrovská trefa jim právě definitivně zavřela cestu na Bratislavu.

Bedřich Starý, rodák ze Sobiňova u Chotěboře (1894), patří právem mezi zakladatele československého letectva. Začátek 1. světové války ho zastihl v Paříži, kde - navzdory tomu, že si tím zavřel cestu k návratu domů, pokud by Francie válku prohrála - vstoupil ihned do řad slavné Roty Nazdar. Zúčastnil se krvavých bojů u Arrasu 9. 5. 1915, které se štěstím přežil a byl zraněn až ve druhé francouzské ofenzivě v Artois 16. 6. 1915. Po svém uzdravení vstoupil na popud pilota podporučíka Milana Rastislava Štefánika do řad francouzského letectva. Po pilotním výcviku v leteckých školách v Pau a Avordu na letounech Blériot a Voisin byl přidělen jako jeden z prvních letců k dennímu bombardovacímu letectvu.

psali jsme: Ve 101 letech zemřel válečný veterán a bývalý pilot Gablech

Od 24. 2. 1916 až do konce války bojoval jako pilot na severní frontě proti Němcům v perutích PS 126 a PS 128 na letounech Paul Schmidt a Soptwith Strutter a prodělal i nejtěžší letecký nápor nepřítele při jejich jarní ofenzívě v roce 1918. V hodnosti seržanta vykonal nejméně 45 bombových náletů a v obranném boji zblízka sestřelil dvě německá letadla První 18. května 1918 a druhé 3. července, dokonce sám proti trojnásobné přesile. V tomto boji se mu podařilo uniknout, ale byl velmi těžce zraněn a přežil jen zázrakem. Jeho ruce a nohy byly doslova provrtány kulkami, z ran se mu valila krev a rychle ztrácel cit pro řízení a vědomí, ale Bedřich Starý přesto dokázal s těžce poškozeným letounem doletět až na domovské letiště.

V nemocnici ho zastihla zpráva, že tento vynikající čin zhodnotilo francouzské armádní velení návrhem na povýšení do hodnosti podporučíka. Následoval pochvalný dekret Vrchního velitele francouzského letectva a udělení nejvyššího vyznamenání pro poddůstojníky - Válečné medaile. Francouzský prezident Bedřicha Starého také vyznamenal Válečným křížem se dvěma palmami na stužce. Do svobodné vlasti se vracel jako bojový pilot v hodnosti nadporučíka s francouzskou leteckou Eskadrilla Bré 590. Pokud se ale těšil, že konečně po 4,5 letech zabíjení přestane válčit, mýlil se. Vypukla totiž dnes prakticky zapomenutá československo- maďarská válka, jediná, kterou ČSR vedla mezi roky 1918-1938.

                                                                      Bedřich Starý

Francouzská bombardovací peruť byla sice zpočátku dislokována na letišti ve Kbelích, ale záhy přišel rozkaz k dalšímu válečnému nasazení: v Maďarsku se vlády zmocnili ultranacionalističtí komunisté, vyhlásili rudou Republiku rad a v rozporu s podmínkami příměří zaútočili na Slovensko. Bedřich Starý byl s perutí pod vedením kpt. Lachmanna 5. 6. 1919 odvelen do Vajnor u Bratislavy, kde byl útvar doplněn českými důstojníky (coby leteckými pozorovateli) a okamžitě nasazen k bombardovacím, stíhacím a průzkumným akcím spolu s 1. leteckou setninou npor. Paška a 2. leteckou setninou npor. Pospíšila. Ty na Slovensku operovaly už od dubna 1918 na východní resp. západní frontě u Košic a Pezinku.

Bombardovací letou Breguet

Maďarská ofenziva začala 7. června a byla zpočátku úspěšná, protože proti slabým jednotkám domácího vojska, Sokolů, francouzských a italských legionářů postrádajících prakticky těžkou výzbroj, stála až čtyřnásobná přesila maďarských bolševiků vedených zkušenými uherskými důstojníky, vycepovanými frontami 1. světové války. Navíc s plnými muničními sklady, spoustou děl, pancéřových vlaků a letadel. Čechoslováci také měli v týlu početnou síť maďarských teroristů a záškodníků z řad místního obyvatelstva. Komunisté se tak valili třemi proudy na Slovensko jako rudá záplava.

psali jsme: Příběh rumunského prince, který zasedl v kokpitu Messerschmittu Bf 109

Francouzská peruť byla vyzbrojena letouny Bréguet Bré XIV. A.2 a Spad S.XIII. C.1., takže do úspěšných bojových akcí a útoků proti Maďarům vzlétal Bedřich Starý díky své válečné kvalifikaci nejen jako bitevní a bombardovací pilot, ale také jako stíhač a letecký průzkumník. Bohužel držáky na bomby u francouzských bombardérů nepasovaly na rakouské pumy a tak bombardování připomínalo ze všeho nejvíce cirkusové vystoupení z počátků Velké války: letci museli pumy vážící 15 nebo 20 kg naložit pod sedadlo pozorovatele, pak velmi opatrně odstartovat a ve vzduchu podobně opatrně manévrovat, zvláště když pozorovatel zaměřoval cíl a odjišťoval bomby. Ty pak ručně (!) házel jako pytel brambor přes bok letounu na cíl. Za těchto okolností byl letoun doslova létající rakví, zejména po zásahu protiletadlového flaku nebo v leteckém souboji s nepřítelem.

psali jsme: Noční sekáč Karel Kuttelwascher- nejlepší přepadový stíhač RAF

Přesto se při jednou z takových náletů „a la kamikaze“ podařilo npor. Bedřichu Starému ve spolupráci se svým pozorovatelem por. Hamšíkem 23. června úspěšně bombardovat obrněný vlak maďarských bolševiků ve stanici Parkaň Nana. Předchozím průzkumným letem bylo totiž zjištěno, že se zde shromažďují maďarské posily k provedení protiútoku na Levice a generální ofenzivy na Nové Zámky, bráněné v té době elitním 39. výzvědným plukem čs. legií z Itálie a českými námořníky ze zrušeného c.k. válečného loďstva. Proto byl vydán rozkaz zastavit rudý pancéřák za každou cenu - buďto útokem přímo na nádraží, které však bylo střeženo řadou protileteckých kulometných, ale i dělostřeleckých baterií nebo někde na trati. Přes zuřivou maďarskou palbu Starý s letounem slétl až na 250 metrů nad zemí, Hamšík zacílil a začal shazovat pumy. První ještě nezasáhla, ale při druhém náletu se mu podařilo perfektně přesně trefit vlak, zničit ho a sekundárními explozemi ještě rozmetat kolejiště i celé nádraží se spoustou maďarských vojáků.

Po tomto náletu se bolševické oddíly v úseku Nové Zámky – Levice už nezmohly na žádnou akci a iniciativa v celém úseku se přenesla na československou armádu. Ačkoliv Maďaři vyřadili explozí pod mostem v Nových Zámcích čs. obrněný vlak, Starého nálet jim způsobil takové škody a ztráty, že svou ofenzivu na Bratislavu prostě ,,odpískali". Za tento vynikající letecký čin obdrželi oba čeští letci zvláštní armádní pochvalu od vrchního velitele československého armády, francouzského generalissima Maurice Pellého.

    Bedřich Starý u svého bombardéru na Slovensku
Válka však ještě neskončila. Už hned další nálet mohl být pro sehraný tandem Starý - Hamšík tragický. Při náletu na Levice Hamšík omylem v zápalu boje zavadil lehce kolenem o páku magnetů, čímž ze čtyř magnetů motoru zůstal v činnosti pouze jeden. Letadlo se stalo neovladatelné, klesalo a bombometčíkovi nezbylo, než se zbavit pumového nákladu a čekat na pilotovo umění. Doslova v poslední chvíli Starý našel závadu, letoun nabral výšku a posléze hladce přistál. V dané chvíli to byl stejný úspěch, jako ten předchozí, protože ztráta letounu byla pro československé letectvo za válečné situace nenahraditelná.

Po skončení čsl. - maďarské války uskutečnil Bedřich Starý, už jako kapitán ve funkci poradce zemského velitele letectva a jeho přímého nadřízeného z války, francouzského kapitána Lachmanna řadu významných dálkových letů, např. historicky první let mezi Prahou a Paříží dne 3. 9. 1919 (s mezipřistáním v Mohuči), při kterém úspěšně doručili expresní diplomatické depeše na vysoká úřední místa v Paříži.  Úspěch této mise byl mimořádný: nejen že se dokumenty úspěšně použili při vyjednávání ve Versailles, ale také, že pro let téměř 1000 km dlouhý nebyly vykonány žádné technické přípravy. Proto byl po návratu do Prahy Bedřich Starý i za své bojové úspěchy na Slovensku podruhé dekorován Československým válečným křížem 1914-18, Čsl. Revoluční medailí 1918-19 (s lipovou ratolestí a štítkem LE) a Mezispojeneckou medailí Vítězství. Francouzská strana mu udělila Pamětní medaili z let 1914-18.

psali jsme: Britský ,,kapitán Hook" byl postrachem německých bombardérů

V pozdějších letech tento držitel nejvyšších spojeneckých vyznamenání (mj. jugoslávského důstojnického stupně Řádu Bílého orla s pilotním odznak královského letectva a námořnictva, rumunského komandérského Řádu Rumunské koruny a důstojnického řádu francouzské Čestné legie) sloužil i přes následky svých válečných zranění postupně jako velitel eskadrilly Bré 590, 1. perutě 2. leteckého pluku v Olomouci, velitel 4. pluku, zástupce velitele 3. pluku a jako velitel letecké školy v Chebu a v Praze. Vychoval řadu skvělých čs. letců, jimiž byl milován pro sice energický, ale kamarádský a dobrosrdečný přístup. Během své kariéry, kterou ukončil v hodnosti plukovníka, byl také často vysílán na zahraniční stáže a studijní pobyty v zahraničí. Do zálohy odešel paradoxně pouhé čtyři dny před německou okupací Československa, 14. března 1939, aby se do vzduchu ve vojenském letadle už nikdy nedostal. Plukovník letectva v.v. Bedřich Starý zemřel ve věku 78 let v rodném Sobinově. 

 

Zdroj: Historický kaleidoskop, fotografie : valka.cz

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.Další informace