Před 101 lety Německo oznámilo obnovení neomezené ponorkové války a hromadně nasadilo smrtonosné U-Booty

Před 101 lety Německo oznámilo obnovení neomezené ponorkové války a hromadně nasadilo smrtonosné U-Booty
Autor fotografie: Screenshot YouTube|Popisek: U-Boot
31 / 01 / 2018, 13:15

U-Boot byla německá smrtonosná ponorka obvykle operující ve vodách Atlantiku. Spojeneckým lodím nadělala obrovské ztráty.

31. ledna 1917 Německo oznámilo obnovení neomezené ponorkové války v Atlantiku a právě ponorka U-Boot měla představovat hlavní zbraň Německa, jež potápěla jakékoliv plavidlo včetně obchodních či neozbrojených lodí s civilisty. U-Booty nasadilo Německo hromadně a zvláště pro spojenecké lodě představovala tato smrtonosná plavidla velké riziko.

psali jsme: Ponorku německého císaře UB-85 prý potopila mořská příšera

V roce 1915 například pomocný křižník SS Prinz Eitel Fridrich potopil americkou obchodní loď William P. Frye, která převážela pšenici do Velké Británie. Pobouření americké vlády i obyčejných Američanů bylo velké a přispělo včetně pozdějšího potopení luxusního parníku Lusitánie ke vstupu USA do války po boku spojenecké Dohody.

U-Booty však nejen u Američanů vyvolávaly velké obavy. Tato ponorka mohla pojmout až 35 mužů posádky, nesla 12 torpéd a byla schopná se pod vodou pohybovat až dvě hodiny, kdy zpravidla číhala na svou oběť. U-Booty napadal, jak už řečeno, všechna plavidla včetně válečných, zásobovacích i civilních, a nadělaly tak spojencům velké ztráty materiální i lidské ztráty.

Zvlášť se ,,činila" U-9, která potopila během jedné hodiny tři britské bitevní lodě! U-17 pak například potopila norskou obchodní loď SS Gitra. Nechvalně známé je potom již zmíněné potopení Lusitanie, kterou si vzal na mušku v květnu 1915 U-20.

psali jsme: Obrovská japonská ponorka měla jako podmořská letadlová loď zlomit vůli Američanů bojovat

Celkově vzato, jakkoli povrchové německé lodě měly problém s efektivním ničením nepřítele na vodě, U- Booty si vedly v tomto směru více než dobře. Zajímavý je fakt, že Němcům se podařilo za čtyři roky trvající první světové války potopit lodě o celkové tonáži 11 milionů tun.

Přítrž německému ponorkovému ,,řádění" vlastně učinila až Versaillská smlouva, která zakázala stavbu a užívání ponorek úplně. Nicméně to Němcům nezabránilo v tom, aby se U-Booty stavěly ,,na zakázku" v Nizozemí či ve Švédsku.

 

Nepřehlédněte na Security magazínu: Defence - tanky, lodě,  letadla, obrněné vozy. Jaké jsou nejnovější trendy ve zbrojním a obranném průmyslu? S námi víte více

 

Zdroj: history.com

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.