Jediná ruská letadlová loď je plovoucí rakev čekající na potopení

Jediná ruská letadlová loď je plovoucí rakev čekající na potopení
Autor: Creative Commons 2.0 Generic|Popisek: Admiral Kuzněcov
26 / 12 / 2021, 13:00

Admiral Kuzněcov je jediná ruská „letadlová loď“. Ve skutečnosti je to těžký letadlový křižník, aby mohl legálně proplout Bosporem. Každopádně za svou kariéru zažilo plavidlo mnoho nehod. V poslední době se pod ním v roce 2018 potopil suchý dok a 70tunový jeřáb spadl na palubu, kde na letové palubě zanechal obří kráter. Na konci roku 2019 loď začala hořet během oprav.

Admiral Kuzněcov má pověst velmi nespolehlivé lodi, možná aktuálně dokonce té nejhorší, kterou na vlnách oceánů a válečných námořnictev najdete. Část problému spočívá v parních turbínách a kotlích. V SSSR vedoucí postavení ve výrobě pohonných jednotek měla Ukrajina, ale ta zas neumí jiné technologie. Pro vedení SSSR bylo zásadní nevytvořit dominantní sílu či monopol v určité svazové republice nebo oblasti kromě centrálního Ruska. Při nasazení je Kuzněcov doprovázen podpůrným remorkérem, lodí pro případ poruchy, která mu pomůže dostat se do přístavu i bez vlastní síly.

Peter Roberts, námořní expert z Royal United Services Institute v rozhovoru pro The Telegraph vysvětlil vnímání prokletých lodí v námořní kultuře: „V námořnickém folklóru existuje něco, čemu se říká nešťastná loď a Kuzněcov je nepochybně nešťastná loď. Část problémů pramení z její konstrukce, část z čisté náhody. V každém případě to není loď, na které byste chtěli být.“

Ale též ta loď není živým organismem, je to technologie obsluhovaná, zkonstruovaná a vyrobená lidmi. Ale třeba existuje ,,Jack Sparrow" nebo jiný čarodějný kapitán. No, jsou známé i případy osobních aut, jež jsou věčně v servisu, i když to není tak komplexní a jedinečná technologie jako bojová loď, ale sériový prostředek. Jak se říkalo, není dobré auto vyrobené v pondělí nebo pátek –a to auto za to rozhodně nemůže. Kuzněcov není ,,Bludný Holanďan" ani loď z Bermudského trojúhelníku! Chyby je nutno hledat v lidech od počátku konstrukce, nikoliv v lodi.

Během nasazení lodi v roce 2017 v Sýrii byla eskortována přes Lamanšský průliv loděmi Royal Navy. Z plavidla se valil těžký černý kouř a v médiích bylo zesměšňováno jako vážné nebezpečí, ale pro životní prostředí.

V roce 2018 procházel Admirál Kuzněcov opravami a údržbou, když se potopil suchý dok PD-50, ve kterém byl opravován. Když se dok potopil, zřítil se na loď také 70tunový jeřáb, který udělal v letové palubě obrovskou díru. Plánované ukončení oprav v roce 2021 se tedy zcela jistě nestihne.

12. prosince 2019 vypukl na lodi v Murmansku požár, údajně způsobený horkým kovem při svařování, který dopadl na zaolejovanou látku a následně se vznítily elektrické rozvody, spálil 600 m2 lodi a trvalo asi 20 hodin, než ho požární jednotky dostaly pod kontrolu. 2 lidé zemřeli a 14 bylo zraněno. Škody na lodi se odhadují na 1–1,5 miliardy dolarů (Národní divadlo v Praze vyhořelo údajně též obdobným způsobem. Není nutno zesměšňovat, ale je evidentní, že lidský faktor je permanentní a nejslabší i nejsilnější článek každého výrobního řetězce).

Potřebuje Rusko skutečně letadlovou loď, nedaly by se další peníze na opravy využít lépe jinde? Toto téma je diskutabilní. Jisté však je, že navzdory nesčetným neúspěchům, které nešťastná loď zažila, se zase někdy v budoucnu objeví na vlnách „prokletá loď“ s remorkérem v závěsu a oblakem kouře nad sebou. Potvrdil to i šéf United Shipbuilding Corporation Alexej Rachmanov, který v rozhovoru pro časopis Vedomosti uvedl rok 2023 jako nejbližší možný.

Loď Projektu 11435 Admiral Kuzněcov vstoupila do služby v roce 1990, má výtlak 58 000 tun a délku 304,5 metru. S výkonem 200 000 koňských sil vyvine rychlost až 30 uzlů. Loď je vyzbrojena 24-26 bojovými letouny, 12 vrtulníky a protilodními a protiletadlovými raketovými systémy. Je vybavena skokanským můstkem a dvěma výtahy. Má posádku 1 300 mužů a letecký personál čítá dalších 660 mužů.

Jednou ze zásadních otázek je, zda Rusko potřebuje letadlovou loď, nebo lodě. V širším kontextu je otázka, zda je potřebují USA, Velká Británie, Francie, Itálie, Indie, Čína a mnozí další, ať se již jedná o použití letounů s kolmým startem, zkráceným startem nebo klasické letadlové mateřské lodi. Stejně se dá dotazovat na jaderné ponorky, hypersonické zbraně a podobně.

Toto není výrok ve prospěch Ruska, ale pokud jedna strana nevěří druhé, kdy byly různé smlouvy, jež byly následně porušeny nebo vypovězeny nebo neratifikovány, pak není divu, že kterákoliv ze stran možného konfliktu se přizpůsobuje či pojišťuje nebo jen hrozí. A je ruská letadlová loď útokem na USA, nebo jen jistou pojistkou vůči rostoucí síle Číny nebo Indie?

Globalizace nám nabízí, bohužel, příliš mnoho variant, řešení, spojenectví i nepřátelství.

Zdroj: 19fortyfive.com, navalpost.com

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace