Jediná ruská letadlová loď je plovoucí rakev čekající na potopení

Jediná ruská letadlová loď je plovoucí rakev čekající na potopení
Autor fotografie: Ministry of Defence of the Russian Federation / Wikimedia commons / CC-BY|Popisek: Letadlová loď Admiral Kuzněcov
23 / 04 / 2024, 13:00

Jediná letadlová loď Ruska, Admirál Kuzněcov se od doby svého vyslání do Sýrie potýká se závažnými problémy. Nabízí se proto otázka, zda se Rusku vůbec vyplatí loď opravovat a jestli se to v budoucnu vůbec povede.

Stavba Projektu 11435 Admiral Kuzněcov byla zahájena na začátku 80. let a do aktivní služby byla loď zařazena již v lednu 1991. Plně naložený Kuzněcov s veškerou vojenskou technikou a letouny má výtlak přes 67 tisíc tun a na délku měří 304,5 metru. Loď pohání 8 kotlů, které jí zaručují výkon 204 000 koňských sil a rychlost až 32 uzlů (asi 59 km/h)Admiral Kuzněcov, který je ve skutečnosti ruskou armádou klasifikován jako těžký letadlový křižník, aby mohl legálně proplout Bosporem, má posádku 1 300 mužů a letecký personál čítá dalších 660 mužů. 

Admirál Kuzněcov je vybaven protilodními střelami P-700 Granit a protivzdušnými raketovými systémy 9K330 Tor určenými k likvidaci letounů, vrtulníků, ale především také střel s plochou dráhou letu. Kromě těchto zbraní je na palubě lodi také 30mm automatický systém blízké obrany AK-630 a kombinovaný 3K87 Kortik. Mezi hlavní vybavení letadlové lodi však patří především také 24 až 26 bojových víceúčelových stíhacích letounů Suchoj Su-33 a MiG-29K a dalších dvanáct vrtulníků Kamov Ka-31 a Ka-27.

 

Admiral Kuzněcov má pověst velmi nespolehlivé lodi, aktuálně možná dokonce té nejhorší, kterou na vlnách oceánů a válečných námořnictev najdete. Za část problémů může konstrukce, za jiné prostě jen smůla. Loď je však jednoznačně kvůli množství svých závad často označována za prokletou. Problémy se totiž objevily již při prvním vojenském nasazení lodi v roce 2016 v rámci ruské vojenské intervence v Sýrii. V listopadu stejného roku do lodi narazil letoun Mig-29K, kterému při přistání přestaly fungovat oba motory.

O měsíc později Adirála Kuzněcova poškodilo další přistávající letadlo Su-33, kterému se opět nevydařilo přistání. Po těchto dvou incidentech proto byly veškeré letouny lodi přesunuty na ruské letiště Hmímím v Sýrii a Admirál Kuzněcov byl eskortován přes Lamanšský průliv loděmi Royal Navy zpět do Ruska. Z plavidla se tehdy valil těžký černý kouř, což v médiích bylo následně zesměšňováno jako vážné nebezpečí pro životní prostředí. V roce 2018 procházel Admirál Kuzněcov opravami a údržbou, když se potopil suchý dok PD-50, ve kterém byl opravován. Při havárii doku však došlo také ke zřícení sedmdesáti tunového jeřábu přímo na loď, což v letové palubě vytvořilo obrovskou díru.

Letoun MiG-29K

 

Při opravách však na konci roku 2019 došlo k dalšímu obrovskému poškození, když na lodi propukl požár údajně způsobený horkým kovem při svařování, který dopadl na zaolejovanou látku a následně se vznítily elektrické rozvody plavidla. Oheň zachvátil asi 600 m² a trvalo přibližně 20 hodin, než ho požární jednotky dostaly pod kontrolu. Tragédie si vyžádala 2 oběti a 14 dalších lidí bylo zraněno. Škody na lodi byly odhadnuty na 1–1,5 miliardy dolarů (23,7 - 35,5 miliardy Kč). Co se týká konstrukčních problémů Admirála Kuzněcova, ty spočívají především v parních turbínách a kotlích, které vykazují značné poruchy.

 

Budoucnost Admirala Kuzněcova je nejistá

Ve světle výše zmíněných nehod a konstručních problémů se proto nabízí otázka, zda bude Rusko schopné svou jedinou letadlovou loď vůbec opravit a nebylo by lepší prostředky investované do její modernizace případně využít lépe. Právě toto dilema je však předmětem mnohých sporů, které stále po letech oprav lodi přetrvávají. Jednou ze zásadních otázek navíc také je, zda Rusko vůbec do budoucna potřebuje letadlovou loď, což je však problémem spojeným spíše s budoucností vojenské technologie a válčení obecně. Stejně se však dá dotazovat na použití jaderných ponorek, hypersonických zbraní apod. Podle ruských zdrojů by měla být loď opět navrácena do provozu na konci roku 2024. 

 

 

Tagy článku