1280 x 720 (lg)

Nestrannost Černochové pryč. Ovlivní podpora Strnadova Panduru EVO zadání AČR?

Nestrannost Černochové pryč. Ovlivní podpora Strnadova Panduru EVO zadání AČR?
foto: Redakce SM/Pandur 8x8 EVO

Jako Fénix vstalý z popela se na IDET 2025 objevil nový Pandur 8x8 EVO od společnosti CSG. V bezprecedentní šou ho šampaňským pokřtila ministryně obrany Jana Černochová. Armádní studie proveditelnosti se ovšem bude křtít až na konci roku.

Už na konci loňského roku bylo veřejným tajemstvím, že AČR Pandur 8x8 už dále nechce. Záležitost v zásadě podložená relevantními fakty. Vzhledem k válce na Ukrajině a vývoji konkurence bylo zcela jasné, že obrněný transportér nelze modernizovat, protože je příliš malý, podvozek by neunesl zcela nezbytné doplňky jako systémy aktivní ochrany nebo přídavný pancíř. A to není řeč o jednoznačně slabém motoru. Uplynulo pár měsíců, je jasné, že se budou kupovat nové KBVP a Strnadova CSG doslova bleskem přišlo s prototypem Pandur 8X8 EVO na IDET 2025 v Brně. A ještě je zvládlo pokřtít s ministryní obrany Janou Černochovou. 

Šampaňské jedině z rukou ministryně obrany?

 

Jana Černochová mluvila na IDET 2025 o Pandur EVO velmi pozitivně. Vstřícnost byla obrovská a v zásadě naznačila, že ona sama by systém zakoupila, ale rozhodovat o specifikacích bude AČR. Proč bezprecedentní oslava? Oslavovat se bude až na konci roku, kdy bude hotová armádní studie proveditelnosti. Bývalý ministr obrany Metnar v době řešení nákupu BVP chodil kolem výrobců na míle daleko, aby rezort nemohl být obviněn z nekalé soutěže. Tady se slavilo se šampaňským u vozidla, které přinejmenším vzbuzuje velké pochybnosti. Určitě by bylo skvělé, kdyby se nové KBVP pořídilo v České republice, ale asi ne za každou cenu. Pandur II 8x8 EVO je naprosto zjevně příliš malý na moderní poměry, nepůjde dál modernizovat a až příliš se podobá svému předchůdci.

Jana Černochová křtí EVO

foto: Redakce SM/Jana Černochová křtí EVO

Kromě dalšího zde ministryně Černochová minimálně svými výroky vytváří tlak na tým, který na Generálním štábu zpracovává studii proveditelnosti. Teprve na jejím základě bude zřejmé, co přesně armáda požaduje. Již předem je mu ale z nejvyšších politických míst naznačováno, že vládní politička má již dnes v procesu černého koně. Je velkým otazníkem, zda je vhodné, aby ministryně obrany dávala tak jasně najevo přízeň jednomu výrobku ještě dlouho předtím, než se bude vůbec o něčem rozhodovat: „Co by to bylo za výrobek, kdyby na veletrhu, jako je tento, by přišel někdo ze zahraničních partnerů, a zeptal by se: a co vy v České republice, co vaše armáda, používá to? A my bychom říkali, nebo vy byste říkali: ne, ne. V tu chvíli nikdo vlastně žádné kontrakty uzavírat nechce,“ řekla ministryně Černochová během ceremonie.

Přitom minimálně o jednom z dalších možných uchazečů se rovněž hovoří jako o českém vozidle – společnost Patria připravuje přenos výroby do ČR, podobně jako ji dokázala přenést do Polska, do Japonska a dalších zemí. A rozdíl mezi českým Pandurem a českým AMV XP za pár let z tohoto úhlu pohledu nemusí být prakticky žádný. Další otázkou pak bude, jestli vozidlo vyhoví požadavkům armády. Viděli jsme v minulosti řadu případů, kdy tomu tak jednoduše nebylo – uvést můžeme osud vozidla Perun, kde rezort dnes tolik chvátá, aby místo kdysi zamítnutého českého řešení pořídil britské Supacaty. Dobré vztahy vedení rezortu s nejsilnějším hráčem na trhu ještě nejsou zárukou, že Pandur EVO bude pro vojáky ideálním řešením.

Jana Černochová na IDET 2025 a specifikace AČR

 

Jana Černochová mluvila na IDET 2025 o Pandur EVO velmi pozitivně. Vstřícnost byla obrovská a v zásadě naznačila, že ona sama by systém zakoupila, ale rozhodovat o specifikacích bude AČR. Proč bezprecedentní oslava? Oslavovat se bude až na konci roku, kdy bude hotová armádní studie proveditelnosti. Bývalý ministr obrany Metnar v době řešení nákupu BVP chodil kolem výrobců na míle daleko, aby nemohl být obviněn z nekalé soutěže. Tady se slavilo se šampaňským u vozidla, které přinejmenším vzbuzuje velké pochybnosti.  

PANDUR II 8×8 EVO

foto: Redakce SM/PANDUR II 8×8 EVO

Staré Pandury neměly modernizační potenciál. Strnadův EVO má? 

 

Podle tatradv.cz se jedná o zcela nové vozidlo vyvinuté v České republice, ve spolupráci se specialisty firmy GDELS-Steyr. Klobouk dolů tedy před tou rychlostí. Mimochodem jedním z klíčových faktorů kolem nových obrněnců jsou díky válce na Ukrajině systémy aktivní ochrany (APS). CSG ještě před měsícem avizovalo, že na systému APS bude, ale nevědělo se jaký typ. Bude se jednat o izraelský Iron Fist. V CSG opravdu podali výkon. Takto bleskem pořídit jeden ze dvou nejlepších systémů aktivní ochrany na světě v situaci, kdy Izraelci neví, pro koho mají vyrábět dřív. 

Na spolupráci s GDELS-Steyr jsme se zeptali mluvčího skupiny CSG Andreje Čírtka, zajímalo nás, zda jde v procentech vyjádřit podíl zahraniční společnosti na vývoji vozidla: „Tatra Defence Vehicle (TDV) je jediným výrobcem osmikolové verze Panduru a nese plnou odpovědnost za jeho vývoj, výrobu a systémovou integraci. TDV disponuje zkušeným týmem vývojářů a konstruktérů, kteří mají bohaté zkušenosti nejen s platformou Pandur, ale také s vozidlem TITUS a dalšími produkty. Tento tým úzce spolupracuje s rakouským výrobním podnikem společnosti GDELS, který se specializuje na šestikolovou variantu Panduru. Spolupráce přináší významné synergické efekty, díky nimž je Pandur 8x8 EVO špičkovým a moderním vozidlem ve své kategorii. Vývoj obrněného vozidla je komplexní intelektuální a týmová činnost, která se nedá měřit v procentech.“

V každém případě Pandur EVO váží podle produktového listu maximálně 25 tun. Aktuálně používaný AČR Pandur 8x8 má hmotnost maximálně 22 tun. EVO má na šířku 2 730 mm a na délku 7 890 mm. Současný Pandur má rozměry 2 670 milimetrů na 7 500 mm. Obě vozidla mají motory Cummins, jenže EVO má o něco silnější pohonnou jednotku na 405 kW oproti 335 kW u původního obrněnce. Je třeba upozornit, že oba jsou motory z civilních tahačů. CSG uvádí, že EVO disponuje špičkovým elektronickým a komunikačním vybavením a systémem situačního povědomí. Ty jsou dnes zcela klíčové a CSG upozorňuje, že systém umožňuje osádkám vozidel lépe vnímat celkové dění na bojišti, vyhodnocovat bojové situace a zároveň poskytuje včasné varování před hrozbami. Takže by mělo jít o implementaci dnes tolik žádoucí AI. 

Velmi zajímavé je ovšem to, že prakticky nikde není zmínka o přídavném pancíři. Tím je dnes primárně myšlen reaktivní pancíř jako jedna z klíčových ochran proti UAV. CSG uvádí vysokou balistickou ochranu až Level K4. Takže tato ochrana rozhodně není po celém systému a zajišťuje bezpečnost výsadku pouze před 20mm FSP municí, což je dnes jednoznačně málo. Standard je 30 mm. Příčina je zřejmě jednoduchá. Dát na EVO přídavný pancíř by znamenalo jednu tunu váhy navíc. I tak slabý motor by to už prostě neutáhl. Hlavní důvod nákupu Pandurů v minulosti byla jejich skvělá agilita. Ta teď končí. Na EVO instalovaný Cummins je jen tak tak. 

Boxer

foto: Rheinmetall / Public domain/Boxer

Patria i Boxer slibují více 

 

Pokud se podíváme na celek, pak rozměrově jsou vozidla téměř stejná, mají podobný motor, balistická ochrana se nijak zásadně nezměnila. Nové budou elektronické systémy, APS a bezosádková věž UT30MK2 od izraelské společnosti Elbit. Iron Fist i v odlehčené verzi bude atakovat jednu tunu hmotnosti. Mírné zesílení pancíře udělalo další tunu a nutnost instalace většího motoru, záložního generátoru a nové elektroniky udělala další tunu. A máme tu z 22 tun najednou 25 tun. Celé to vypadá jako kdyby podvozek a základní konstrukce zůstaly stejné, ale to by pak Strnadova CSG jistě netvrdilo, že se jedná o úplně nový vývoj. Celkem úplně jisté je to, že Pandur 8x8 EVO už nepůjde zásadně modernizovat. To je úplně nerealistické.

Německý špičkový Boxer je s parametry někde úplně jinde a finská Patria AMV také. Oba obrněnci mají vyšší hmotnost, silnější motory a především značný modernizační potenciál. Na EVO už nepůjde nic moc přidat a motor bude mít i tak co dělat, aby utáhl 25 tun. Navíc se u Strnadovy CSG jedná o prototyp a je hodně těžké odhadnout, zda firma dokáže do tří let systém dovyvinout, i když se opírá o zkušenosti GDELS-Steyr s variantou 6x6. Určitě by bylo skvělé, kdyby se nové KBVP pořídilo v České republice, ale asi ne za každou cenu. Pandur 8x8 EVO je naprosto zjevně příliš malý na moderní poměry, nepůjde dál modernizovat a až příliš se podobá svému předchůdci. Jana Černochová chválí něco, o čem budou panovat odůvodněné pochybnosti. 

 

Tagy