Konec křižníku HMS Penelope – útok německé ponorky nepřežil kapitán a 406 mužů posádky

Konec křižníku HMS Penelope – útok německé ponorky nepřežil kapitán a 406 mužů posádky
Autor fotografie: foto: IWM, Wikimedia Commons, volné dílo|Popisek: HMS Penelope
20 / 08 / 2022, 16:00

Royal Navy disponovala ve druhé světové válce zvláštní kategorií tzv. protiletadlových křižníků, jehož představitelem byla třída Arethusa. HMS Penelope byl uveden do služby 13. listopadu 1936. V Norsku byl nejdříve lehce poškozen blízkým výbuchem bomby a poté najel na útes ve Fleinvaer. A smůla se lodi držela i v průběhu další služby a fatálním pro ni bylo setkání s německou ponorkou U-410 v únoru 1944.

Mezi zářím a prosincem 1940, kdy byl opravován, dostal novou výzbroj i radar. Konkrétně, 3×6palcová dvojitá děla (152 mm), 4×4palcová (102 mm) dvojitá protiletadlová děla, dvě čtyřčata QF 2-pdr (40 mm) "pom-pom" a 6×20mm protiletadlových děl Oerlikon. Byl součástí středomořské formace Force K, která proti italskému námořnictvu zaznamenala několik významných úspěchů. První problém přišel 19. prosince 1941, kdy křižník narazil na minu 20 mil od Tripolisu a byl vážně poškozen. 

Opravy byly dokončeny na Maltě a od 19. ledna 1942 eskortoval konvoj z Alexandrie. 23. března se pokoušel bombou vážně poškozený HMS Breconshire, ale neúspěšně. Ten musel najet na břeh v Marsaxlokk na Maltě. 26. března blízko něj dopadla při náletu bomba. Poškozen byl opět dalšího dne v HM Dockyard. 8. dubna byl stále v doku a zase byl poškozen blízkým zásahem. Škody byly tak vážné, že byl nejdříve odtažen do Gibraltaru a poté do USA. Po dokončení zkoušek 1. září 1942 směřoval k Norfolku a poté do Středomoří. V říjnu 1943, po úspěšném útoku na konvoj malých lodiček, byl sedmého v úžině Scarpanto zasažen bombou před věží Y.12 padlo mužů a 29 bylo zraněno. Opravy byly dokončeny v Alexandrii v listopadu. V lednu a únoru 1944 prováděl podpůrné bombardování při vylodění u Anzia.

Po dvou dnech trvalého ostřelování se křižník vydal k doplnění munice do Neapole. Jelikož se HMS Dido srazil s vyloďovacím člunem, dostal kapitán Capt. George Devereux Belben rozkaz co nejrychleji se vrátit. To znamenalo plout bez doprovodu. U-410 se ráno 18. února 1944 nacházela v kvadrátu QJ5952. „05.52 vyloďovací člun v dohledu, kurz 290o. Nemohu se přimět k útoku, jen by to předčasně vyzradilo naši přítomnost a vyděsilo cennější cíle.“ V 06.26 se ponořil kvůli začínajícímu světlu. Zrovinka, když to prováděli, zahlédli na 110o stěžeň. Rychle se přibližoval. Nebyl to torpédoborec, ale křižník.

Oberleutnant zur See Horst-Arno Fenski rozkázal připravit se k útoku z boku. V té době už měl na kontě parník Fort St. Nicolas (7154t), který bez ztrát na životech dostal 15. února Zaunkönigem východně od Capri. Vezl náklad 4000 t vojenského materiálu. Nechal zaplnit jen dvě trubice, dvojku a čtyřku, protože s jedničkou a trojkou měl problémy. Křižník kličkoval každých 2-5 min. mezi 40o a 60o. Rychlost odhadoval na 24 uzlů. Ve vzdálenosti 4000 m náhle změnil kurz na 30o na pravobok a přibližoval se k ponorce. Ze čtverky poslal na křižník jediné standardní torpédo T3 (G7e). Vzdálenost 6000 m a hloubku nastavil na 6 m. Po 35 s zásah asi 40 m od zádi. Tou začal klesat dolů. V 07.12 se pokoušel vystřelil pojišťovací torpédo, ale došlo k závadě a ani se nehnulo. Trubici tedy odvodnili a raději přešli nač. 2, kde byl Zaunkönig. Trefa doprostřed lodi za 55 s. Křižník se potopil zádí napřed a U-410 zamířila na jihozápad. Později na stejném místě spatřili dva výsadkové čluny.

První zásah na křižníku byl vážný, ale nikoliv fatální. Došlo k popraskání olejových tanků, zaplavení strojovny, ztrátě hlavního osvětlení a telefonů. Kapitán přikázal zaplavit opačnou část lodi, vypálit torpéda na pravoboku a povolalna pomoc dva výsadkové čluny, když loď zasáhlo druhé torpédo. To explodovalo u kotelny B azpůsobilo zaplavení všech strojoven. Příď se rychle zvedla a loď šla v 07.18 bleskově pod vodu. Celkem zahynulo 406 mužů, včetně kapitána. Zachráněno bylo 206. Celkem 13 z mrtvých bylo pohřbeno v Neapoli. LST 165 a LST 430 nebyly v pozici, kdy mohly rychle začít se záchranou, takže trvalo dvě hodiny, než se všichni dostali na palubu.

U-410 dosáhla ještě jednoho úspěch, když brzy ráno 20. února potopila LST 348 asi 22 mil jihozápadně Gaetase ztrátou 24 mrtvých. Zajímavostí bylo použité torpédo FAT (Flächenabsuchender Torpedo), které mění směr. Druhé torpédo zasáhlo v 02.21. Způsobilo požár a definitivní ztrátu lodi, která se potopila v 06.30.

Autor: Mgr. Tomáš Bouzek, vojenský historik

Zdroj: history.com

Tagy článku

-->