Autor fotografie: Wikimedia Commons, volné dílo|Popisek: HMS Menestheus
Není úplně obvyklé, aby se minonosky konvertovaly na dodavatele tradičního alkoholického nápoje, nicméně u HMS Menestheus se tak ke spokojenosti všech skutečně stalo.
Zvyšování bojové morálky patřilo v každé válce či konfliktu ke klíčovým faktorem úspěchu. Byly voleny různé formy, i na frontách se tak můžeme setkat s ,,alkoholovým dopingem" a dalšími podpůrnými prostředky.
Britská minonoska HMS Menestheus nebyla jen tak obyčejným plavidlem. Na vodu byla spuštěna v roce 1929, dokončena na jeho konci a v roce 1940 ji pak zařadili do služby. Po vstupu Velké Británie do druhé světové války byl Menestheus přeměněn v pomocnou minonosku, ještě předtím plavidlo sloužilo jako přepravní loď.
V probíhajícím válečném konfliktu Menestheus spolu s dalšími minonoskami HMS Agamemnon či HMS Port Naiper kladly miny v prostoru Faerských ostrovů a tétto činnosti se věnovaly po značnou část války. Na jejím konci však bylo rozhodnuto o další konverzi HMS Menestheus, a ta se měla napříště stát plovoucím pivovarem, která měla zajišťovat přísun tradičního chutného nápoje Britům a spojencům v Pacifiku.
K tomu bylo potřeba samozřejmě uzpůsobit prostory tak, aby mohlo plavidlo plnit svou novou funkci. Konverze zahrnovala mimo jiné instalaci kina a kantýny, superstruktura minonosky byla výrazně zvětšena pro nové vybavení či příslušenství a byl postaven ještě jeden komín pro pivovar.
To však nebylo všechno, architekti nápadu konverze v plovoucí pivovar měli napaměti také pohodlí námořníků a chtěli ještě k tomu vytvořit příjemné prostředí pro relaxování. Kromě kina, již zmíněného pivovaru bylo možno na konvertovaném plavidlu najít také divadlo o 350 sedadlech, taneční sál a velké prostory pro pořádání slavností a party. Menestheus měl po konverzi sloužit v Pacifiku, to už se ale blížil neodvratně konec války.
V roce 1946 Menestheus opustil japonskou Jokohamu a namířil si to zpět do Velké Británie, aby byl vyřazen z aktivní služby. Plavidlo se vrátilo jeho majitelům, bylo nově vybaveno radarem. V roce 1953 došlo na lodi k výbuchu pomocného generátoru ve strojovně a následnému požáru, posádka tak musela být evakuována. Nicméně požár zničil vnitřek plavidla, a tak muselo být definitivně v roce 1953 vyřazeno.
Od této doby však tradice výčepních zařízení na plavidlech Royal Navy pokračovala s úspěchem dál.
Zdroj: The Drive