Posílal Tomahawky na Afghánistán, HMS Triumph končí. Zbývá jen Astute

Posílal Tomahawky na Afghánistán, HMS Triumph končí. Zbývá jen Astute
Autor fotografie: Royal Navy / Public domain |Popisek: Poslední plavba HMS Triumph
03 / 01 / 2025, 04:00

Ponorky třídy Trafalgar jsou někdy označovány jako nejlepší víceúčelová podmořská plavidla studené války. Teď končí poslední z nich, HMS Triumph. A utrápená Royal Navy se snaží o modernizaci.

HMS Triumph, sedmá a poslední aktivní loď třídy Trafalgar, zamířila do Plymouthu před vyřazením z provozu. Podle Royal Navy se jednalo o poslední plavbu ze Skotska a na poslední cestě doprovázela ponorku celá řada lodí. Kýl Triumphu byl položen v loděnici Barrow v únoru 1987 a plavidlo bylo uvedeno do provozu o necelých pět let později v říjnu 1991 jako poslední z této třídy. Ostatní ponorky už jsou vyřazeny, jednalo se o  HMS Talent, Trenchant, Torbay, Tireless, Turbulent a Trafalgar. Royal Navy zbývá aktuálně pět jaderných ponorek třídy Astute, šestá z nich, HMS Agamemnon prochází testy a poslední Agincourt je ve výstavbě. 

Služba HMS Triumph v Royal Navy

 

Astute jsou o dost mohutnější, mají pod vodou výtlak 7 400 tun, než odcházející třída Trafalgar, ta měla pod vodou jen 5 300 tun. Astute jsou konstrukčně zcela nová plavidla, zatímco třída Trafalgar vycházela ze svých předchůdců, tedy třídy Swiftsure. Triumph byl devatenáctou ponorkou s jaderným pohonem postavenou pro Royal Navy a desátou lodí v britském námořnictvu s tímto jménem. První HMS Triumph byla galeona se 68 děly z roku 1561. Tak jak to u ponorek bývá, moc se o službě plavidla neví. Podle The Defense Post už v jednom z prvních nasazení absolvoval Triumph soudobě nejdelší sólovou cestu jaderné ponorky v historii v nepřetržitém ponoření, celkem 68 983 kilometrů bez jakékoli podpory. 

HMS Triumph hrál hlavní roli v britské odpovědi na útoky z 11. září, v rámci operace Veritas společně se sesterskou HMS Trafalgar odpálily podle The Aviationist rakety BGM-109 Tomahawk na Afghánistán. Od té doby byla britská ponorková přítomnost v oblasti Blízkého východu běžná. V roce 2005 Triumph v polovině své životnosti podstoupil výměnu paliva, to již Astute nebudou muset, generální opravu reaktoru a všech hlavních systémů. Byla instalována zcela nová sonarová souprava Sonar 2076. Do plné služby se Triumph vrátil až v roce 2011. Hned v březnu se ponorka podílela na úvodní salvě operace Ellamy v Libyi. Měla odpálit šest Tomahawků na potlačení nepřátelské protivzdušné obrany. 

Narozdíl od amerických ponorek už v té době odpalovala Tomahawky z torpédometů a v operaci pokračovala. Ještě v roce 2011 vyrazil HMS Triumph na sedmiměsíční plavbu do indického oceánu a po návratu podstoupil další modernizaci. Následovalo nasazování proti vzrůstající aktivitě ruských ponorek v severním Atlantiku i jinde. Zpožděni stavby ponorek třídy Astute způsobilo nutnost ještě jednoho hloubkového servisu v roce 2018, aby šlo prodloužit životnost ponorky až do roku 2025. Mimochodem zpoždění Astute způsobilo pokles počtu aktivních ponorek Royal Navy pod plánovaných sedm plavidel. 

 HMS Triumph

Astute v Royal Navy důstojně nahradí Trafalgar

 

Vzhledem k pandemii Covidu-19 se oprava HMS Triumph protáhla na čtyři roky. I z toho důvodu, že se údržba na stárnoucí ponorce stávala stále složitější. Aktuálně po vyřazení Triumphu má Royal Navy v aktivní službě tedy jen pět ponorek. Následovat má snaha Britů uvést do provozu čtyři balistická plavidla třídy Dreadnought, které mají nahradit rychle stárnoucí Vanguard. První z nich má do služby vstoupit až v roce 2028. Možná. Royal Navy to v posledních desetiletích nemá jednoduché. Pochopitelně i ji zasáhlo silné podfinancování. 

Aktuálně probíhá snaha o modernizaci Royal Navy, ale za cenu odepisování některých důležitých plavidel, třeba výsadkových. Navíc třída Trafalgar byla financována v době studené války a stavba plavidel byla organizačně skvěle zvládnuta. Od té doby ovšem podle WPtech došlo k odlivu zkušených inženýrů a konstruktérů z Royal Navy a následkem mimo jiné je velké zpoždění třídy Astute. Koneckonců technické potíže obou britských letadlových lodí HMS Queen Elizabeth a HMS Prince of Wales začínají být legendární. Na druhou stranu třída Astute je skutečně to nejlepší co lze pod hladinou najít. A rozhodně se jedná o důstojného nástupce třídy Trafalgar a HMS Triumph. 


 

Tagy článku

-->