NI: Proč se USA a svět stále bojí ruských Kirovů

NI: Proč se USA a svět stále bojí ruských Kirovů
02 / 10 / 2017, 10:00

V 70. letech minulého století se Sovětský svaz pustil se do projektu, který žádné námořnictvo neudělalo po celá desetiletí, tedy postavit válečnou loď velikostí srovnatelnou s bitevními loděmi první a druhé světové války. Americké námořnictvo, a vlastně všechny další na světě, se vzdala lodí této velikosti kvůli nákladům a jejich zranitelnosti. Proč soustředit bojové schopnosti v jediné lodi, která se může rychle stát obětí raket a torpéd?

Sověti tyto lodi nejen postavili, ale stále je provozují i po skončení studené války. Původně byly plánovány jako lodě schopné ohrozit nejcennější fálečné lodě US Navy, tedy letadlové lodě a ponorky. Nyní plní odlišnou roli - nutí svět, aby na existenci ruského námořnictva nezapomněl.

Pyotr Veliky nuclear-powered missile cruiser

Všechny lodě postavila loděnice v Leningradu. Postaveny byly celkem čtyři jednotky této třídy. Admiral Ušakov (ex Kirov) byl dokončen v roce 1980. Ze služby ho v roce 1990 vyřadila havárie reaktoru, po které již nebyl opraven. Jednotky Admiral Lazarev (ex Frunze) z roku 1984 a Admiral Nachimov (ex Kalinin) z roku 1988 byly odstavené ze služby roku 1999. Dnes je aktivní pouze Petr Veliký (ex Jurij Andropov) z roku 1996.

RFS Petr Velikiy (Russie)

Kirovy (Project 1144) vznikly původně jako jaderné protiponorkové lodě, které měly lovit americké raketové ponoreky, nebo chránit sovětské nukleární "bašty" pžed americkými a britskými útočnými loděmi. V počátcích se tedy SSSR příliš nesoustředil na protilodní schopností, nicméně jak docházelo ke zlepšovíné raketové techniky a rostla hrozba  zejména amerických letadlových lodí, bylo možné si představit loď, která by mohla spojit bojové schopnosti jak na povrchu, tak pod vodou.

RFS Petr Velikiy (Russie)

Loď, která byla schopná splnit tyto požadavky byla obrovská i na standardy studené války. Postavená okolo systému P-700 Granit, mohla loď třídy Kirov ohrozit jak svaz letadlové lodě, tak plnit protiponorkovou roli. S výtlakem 26 000 tun byl Kirov obrem oproti předchozím sovětským třídám lodí. USA tak velké lodě vyjma letadlových, po 2. světové válce již nestavěla.

psali jsme: Admiral Lazarev, zabiják třídy Kirov prochází opravami

Kirovy plnily i úkol projekce síly Sovětského svazu. Díky kombinaci jaderného pohonu a parních turbín, dosahovala loď rychlosti 31 uzlů s prakticky neomezeným dosahem. K tomu připočítejte ohromnou palebou sílu a je tu ideální platforma na projekci prestiže SSSR, schopná plnit úkolykdekoliv na světě. Podle původních plánů měly Kirovy operovat vždy v tandemu s nikdy nepostavenými jadernými letadlovými loděmi.

psali jsme: Ruský křižník Kirov vs. americký USS Zumwalt: Kdo vyhraje?

Jediná funkční loď třídy Kirov, Petr Veliký projde v roce 2019 opravou a modernizací,  aktuálně probíhá oprava a přezbrojení lodě Admirál Nachimov. Někdy okolo roku 2021 bude mít ruská flotila dva modernizované jaderné křižníky. Náklady na rekonstrukci Petra Velikého jsou odhadovány na asi 1,7 miliardy dolarů a umožní lodi zůstat v provozu dalších 30 – 40 let.

Přestavba bude patrně odpovídat té, kterou prochází Admiral Nakhimov, tedy již nevyráběné nadzvukové střely P-700 Granit instalované na křižníku budou nahrazeny novými střelami Caliber, což umožní zasáhnout cíle nejen na moři, ale také pozemní cíle, což výrazně zvýší bojový potenciál této lodi.

Psali jsme: Jaderné monstrum Admiral Nachimov podstupuje kompletní přestavbu

A jaká je tedy výhoda velkých povrchových lodí? Mohou nést více raket, jejich děla dostřelí na větší vzdálenost a hlavně,jsu schopné generovat více elektřiny pro senzory, či railguny. To jim zaručuje větší schopnost přežití, než je u malých lodí.

Psali jsme: Loď USS Zumwalt má za sebou první část předávání US Navy

A jak bude USA reagovat na hrozbu ruských jaderných křižníků? Do služby se v příštích letech chystají těžce vyzbrojené gigantické torpédoborce třídy Zumwalt, které možná jako první lodě historie ponesou právě railgun.

Zdroj: National Interest, Wikipedie, The Moscow Times

 

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace