Ruské letouny jsou v některých parametrech lepší než americké stroje. Bell přináší revoluci HSVTOL

Ruské letouny jsou v některých parametrech lepší než americké stroje. Bell přináší revoluci HSVTOL
foto: Bell Flight / Public domain/Vizualizace nového letounu typu X-plane

Americké letouny se dlouhodobě potýkají s jednou relativně významnou vadou vycházející z odlišné konstrukční filosofie, mají velké nároky na přistávací dráhu. Společnost Bell Flight přišla na začátku února s možným řešením, technologií HSVTOL.

Jak je patrně velmi dobře známo, americké a ruské bojové letouny se liší v mnoha faktorech daných různým přístupem ke konstrukci letadel. Zatímco Rusové vždy upředňostňovali hrubou sílu, početní převahu nebo rychlost letounů, bezpečí pilotů a počet letových hodin stroje pro ně nebyly až tak významnou prioritou. Američané se proto na rozdíl od svých nepřátel spíš rozhodli investovat do schopností elektronického boje, přesnosti střel, vyvíjení technologie stealth a se snažili aplikovat do letounů pokročilé řídící systémy spojující různé vojenské stroje navzájem. 

Zásadní obrovskou nevýhodou, se kterou se však americké stroje oproti sovětským a ruským letounům stále potýkají, jsou vysoké nároky na přistávací dráhu. Sovětské letouny byly vždy vyvíjeny tak, aby byly schopné přistát a vzlétnout z krátkých dráh nebo v podstatě z jakéhokoli prašného, zamrzlého, travnatého nebo nezpevněného terénu, jako by to měly být schopny dokázat letouny MiG-29Su-27. Oproti tomu nejmodernější americké stíhače, jako F-16, F-22 nebo především F-35 tuto možnost nemají především kvůli nízko položeným triskám, které rozžhavují terén ranveje nebo motoru, který může nasát nečistoty a tím jej poškodit. Technologie VTOL nebo HSVTOL by však tuto situaci mohla v brzké budoucnosti změnit. 

 

Bell vyvíjí HSVTOL 

Společnost Bell Flight ve čtvrtek 8. února 2024 oznámila, že dokončila další fázi testování technologie vysokorychlostního vertikálního vzletu HSVTOL (High-Speed Vertical Takeoff and Landing) na americké Hollomanově letecké základně v Novém Mexiku. Zařízení bylo testováno na speciálním trenažéru pohybujícím se po kolejnicích, který umožnil vyzkoušení skládacího rotoru, integrovaného pohonu a technologie řízení letu. Systém HSVTOL je součástí projektu DARPA SPRINT, který má vytvořit nový typ letounu pro účely americké armády s označením X-Plane. 

Systém HSVTOL od společnosti Bell ma za cíl vytvořit letoun, který bude na jedné straně kombinovat rychlý vertikální vzlet helikoptéry, ale současně umožní vytvořit stroj s dosahem a rychlostí podobnou tryskovým letadlům. Hlavním přínosem technologie vertikálního vzletu je umožnit nezávislost letounu na vzletové platformě. Nový typ letounu by tak měl být schopen pracovat s nepříznivými podmínkami vzletu, kterými mohou být malá, poškozená nebo komerční vzletová dráha, a zároveň mu má umožnit plnit mise i s ostatními budoucími i současnými americkými vojenskými letadly.

 Vizualizace letounů s technologií HSVTOL

Tato technologie přímo reaguje na dlouhodobý problém vývoje amerických letounů, které jsou příliš závislé na kvalitní vzletové dráze. Zatímco Rusové se kvůli podmínkám Sibiře vždy snažili vyvíjet letadla tak, aby byla schopná vzlétnout téměř za jakýchkoli nepříznivých podmínek nebo na různých typech ranvejí, Američané se vždy spíše soustředili na výkon, aerodynamiku, pohodlí a bezpečnost posádky, stejně jako na dlouhodobou udržitelnost letounů. Vývoj technologie HSVTOL kombinující vzletové schopnosti vrtulníků s letem tryskových letounů by proto mohl znamenat kompenzaci těchto amerických nedostatků. 

Nová technologie HSVTOL by měla letounům umožňovat adaptaci na přírodní terén, ale také různé námořní lokace včetně plovoucích platforem. Kvůli těmto parametrům by měly mít letouny větší schopnost přežít náročné podmínky a měly by mít také zvýšenou míru flexibility pro vykonání většího množství misí. Vývojáři se také domnívají, že by letadla díky technologii HSVTOL mohla být hbitější. Technologie funguje na principu vrtulí, které letoun použije při první fázi vzletu. Ty se následně při dosažení potřebné výšky složí, čímž letadlu umožní snížit jeho viditelnost na radarech a zvýší jeho vlastnosti stealth. 

Vizualizace letounů s technologií HSVTOL

Předpokládá se, že pokud bude vývoj technologie HSVTOL nadále úspěšný, mohl by být použit pro různé typy letounů v rozmezí od 2 do 45 tun. Mohl by proto být použit jak pro složitější vojenské UAV, tak i stíhačky a některé bombardovací letouny. Vývoj války na Ukrajině, ale také v dalších konfliktech, které se uskutečnily v posledních několika letech, jasně naznačuje, že budoucnost válčení bude čím dál více směřovat k používání různých druhů vojenských dronů. To potvrzuje také představení modernizovaného amerického UAS s označením Concept 2 na veletrhu World Defence Show v Saúdské Arábii ze začátku února, probíhající vylepšování dronu ALTHIUS-700M nebo UAV Mojave s kulomety. 

Podle výše uvedených informací je proto patrné, že se Američané ze všech sil snaží vykompenzovat svoje nedostatky a připravit se na nové technologické výzvy, které přináší budoucnost. Jak nová UAV, tak i technologie HSVTOL, také jasně odrážejí odhodlání americké armády pracovat na technologii stealth, která je při veškerém vývoji nových strojů rozhodujícím faktorem.  

Tagy