foto: Defense Visual Information Distribution Service / Picryl/Izraelský F-15
Sovětské stroje MiG-25 a americké F-15 se spolu historicky poprvé utkaly zprostředkovaně na Blízkém východě skrze Sýrii a Izrael. I když byly sovětské letadla rychlejší, stíhačky F-15 je předčily díky množství nalétaných hodin jejich pilotů.
Když v Moskvě v roce 1967 Sověti odhalili svůj nový MiG-25, tento přepadový stíhač vyvolal v amerických výzkumných kruzích zděšení. Letadlo MiG-25 bylo zkonstruováno pro dosahování vysokých rychlostí pohybujících se okolo 2,8 Mach (3 430 km/h), ale vyznačoval se nízkou manévrovatelností. Před Američany proto stála výzva, jak se se sovětským strojem vypořádat a o rok později byli osloveni přední konstruktéři letounů s žádostí o vypracování jednomístného dvoumotorového stroje, který by proti MiG-25 dokázal vytvořit vzdušnou převahu.
Výzva pro MiG-25 v podobě F-15
Kvůli nedostatku času byla u nového modelu stíhače FX přeskočena fáze prototypů a bylo rovnou přistoupeno k vývoji finální podoby stroje, který poprvé vzlétl v červenci 1972. Letoun označený jako F-15 Eagle dostal dva motory Pratt & Whitney F100 každý o výkonu 64,9 kN bez přidaného spalování, které dokázaly přivést 20 tunový stíhač k rychlosti 2,5 Mach (3 062 km/h). Testování nového stíhače bylo dokončeno již po dvou letech a stroj se stal neprodleně součástí arzenálu nejen amerického letectva, ale také jednoho z jeho největších spojenců na Blízkém východě, Izraele.
Také MiG-25 byl záhy po svém uvedení do výroby v roce 1964 exportován do států spolupracujících se SSSR, mezi kterými byli právě tehdejších protivníci Izraele, jeho sousedé Sýrie a Egypt. Vzhledem ke stále přetrvávající nevraživosti mezi arabskými státy a Izraelem, který po šestidenní válce volně přešel do opotřebovacího konfliktu probíhajícícho mezi roky 1967 a 1970 a o tři roky později také do jomkipurské války, bylo proto jen otázkou času, kdy se spolu oba špičkové stroje a tehdejší technologická chlouba hlavních mocností studenoválečného konfliktu poprvé setkají ve vzduchu.
A nakonec se tak opravdu stalo právě na Blízkém východě. Izrael však měl nad svým sousedem několik let náskok. Koupil totiž letouny ihned po jejich uvedení do prodeje již v polovině 70. let a piloti izraelského letectva s nimi začali létat už v prosinci 1976. Sýrie obávané MiG-25 nakonec získala až v průběhu roku 1979 a za tyto tři roky se Syřané se svými sovětskými stroji MiG-21 a MiG-23 neodvažovali vyzvat na souboj izraelské piloty v amerických stíhačích F-15. Ti totiž měli pravděpodobně sestřelit již několik letounů MiG-21.

foto: Rob Schleiffert / Flickr/Sovětský MiG-25
K prvnímu vzdušnému střetu mezi MiG-25 čerstvě dodaným syrskému letectvu a Izraelci dobře nalétaným strojem F-15 tak nakonec došlo až o dva roky později v únoru 1981. Poté, co se syrští piloti seznámili s novými sovětskými stíhači a měli tak dostatek letových hodin pro nabrání zkušeností, jejich cílem se mělo stát vyřešení dlouhodobého problému spojeného s izraelskou špionáží v jižním Libanonu. Piloti izraelského letectva se svými průzkumnými RF-4E Phantom II bez obranné výzbroje vykonávali již několik let mapování aktivit palestinských odbojových organizací v Libanonu.
V hledáčku izraelských F-15: nejdřív MiG-21 a nakonec MiG-25
Během roku 1980 se Syřané několikrát pokusili o zachycení izraelských F-15 nad Libanonem, ale tato jejich iniciativa zůstala dlouhé měsíce bez úspěchu. Zlom nastal až 13. února 1981, když izraelští piloti doprovázející RF-4E ve vzdušném prostoru nad Galilejským jezerem zachytili blížící se zrychlující syrský MiG-25, který byl od F-15 Izraele vzdálený ještě přibližně 110 km. Izraelské letectvo ve světle nových informací odvolalo průzkumnou misi, ale vyslalo piloty F-15, aby zničili sovětskou stíhačku.
Když se izraelské stíhače F-15 dostaly až k hranicím s Libanonem a na radaru jejich piloti viděli, že je sovětský letoun od jejich pozice vzdálený přibližně 40 km, vypálili proti němu několik raket vzduch-vzduch AIM-7F. Velitel skupiny izraelských stíhačů Benjamin Zinker později uvedl, že sám sice syrské letadlo nespatřil, ale po vypuštění přesných střel zanedlouho uslyšel výbuch a následně zahlédl pouze zbytky havarovaného letounu. Teprve dva týdny po vzdušném souboji sovětská delegace v Sýrii potvrdila, že byl 13. února skutečně sestřelen obávaný stíhač MiG-25, za což Zinker a jeho kolegové sklidili velké uznání.
Tagy