Dassault Rafale neoprávněně ve stínu amerických stíhacích letounů

Dassault Rafale neoprávněně ve stínu amerických stíhacích letounů
Autor fotografie: GoodFon / Public domain|Popisek: Dassault Rafale
01 / 09 / 2024, 05:00

Francouzský výrobce Dassault se svým víceúčelovým stíhacím letounem Rafale slaví úspěchy napříč kontinenty. I přes určité slabiny se jedná o velmi úspěšný výrobek, který se prosadil po celém světě.

Rafale znamená v překladu poryv větru nebo ve vojenském příměru ohnivý výbuch. Francouzi mnohem tišeji než Američané se svým letadlem slaví úspěchy. Stíhač k vybojování vzdušné nadvlády F-15 Eagle, F-15E Strike Eagle jako víceúčelový stíhací letoun, F-16 Fighting Falcon opět víceúčelový stíhač, F-22 Raptor pro vybojování vzdušné nadvlády, F-35 jako znovu víceúčelové letadlo: to vše jsou velmi známé stíhací letouny americké provenience. Na západě už jako reálné alternativy zbývají jihokorejský KF-21 Boramae, švédský Gripen, který používá AČR a právě francouzský Rafale. V úvahu ještě možná přichází Eurofighter Typhoon.

 

Rafale na špičce stíhacích letadel

 

Vývoj moderních letadel spěje k maximální univerzálnosti. Prakticky všechna výše uvedená letadla jsou v modernizovaných verzích víceúčelová a v zásadě se jedná i o řídící systémy zároveň, které limituje jen dosah jejich radarů. Jedinou slabinou evropských strojů a některých amerických je absence stealth technologie. Byť třeba všechna letadla mají minimálně stealth nátěr pro snížení radarové signatury, včetně Rafale. Aktuálně zřejmě stále neexistuje technologie, která by americké F-22 a F-35 dokázala ve vzduchu odhalit. Nedávná havárie F-35 v USA to jen potvrdila, Američané netušili, kde letadlo je. Ruské vychloubání se, že jejich systémy stealth letadlo zaměří, jsou zřejmě jen plané řeči. 

Rafale C

Hlavní nevýhodou Dassault Rafale je proto právě absence stealth technologie. Budeme-li brát v potaz skutečně moderní konflikt, jedná se již o značný nedostatek. Sofistikované detekční systémy a moderní řízené střely v kombinaci se systémy řízení palby jsou pro dnešní letectvo dost smrtící kombinací. Stačí se podívat na konflikt na Ukrajině, kde k uzemnění ruského letectva stačily moderní MANPADS jako Starstreak a Stinger. První Rafale vzlétl v roec 1986, ale Francouzi letadlo vytrvale modernizují. Jedná se o dvoumotorový stíhací letoun k vybudování vzdušné nadvlády, pro průzkumné mise, hloubkové údery, pozemní podporu, protilodní údery a jaderné údery. Otázka zní, zda ho ještě vůbec označit za stíhací systém. V každém případě se jedná o letadlo 4,5. generace. 

Rafale má jedno velké specifikum: takřka všechny komponenty letadla jsou francouzské provenience od výrobců Dassault, Thales a Safran. Podle AT má vlajková loď francouzského námořnictva Charles de Gaulle na palubě deset těchto letounů a námořní verze byla uvedena do provozu jako první. Rafale může nést užitečné zatížení více než 9 tun na 14 závěsnících pro leteckou verzi a 13 pro námořní verzi. To je na stíhací letoun opravdu hodně. Podle AT disponuje velmi širokou výzbrojí. Rafale může nést střely vzduch-vzduch Mica, Magic, AIM-9X Sidewinder, ASRAAM, AMRAAM a střely vzduch-země Apache, AS30L, ALARM, HARM, Maverick a PGM100 a protilodní střely Exocet / AM39, Penguin 3 a Harpoon.

 

Nízká cena Rafale a menší náklady na udržitelnost

 

V neposlední řadě disponuje letoun strategickou schopností odpálit jadernou střelu MBDA ASMP a střelu s plochou dráhou letu Storm Shadow / Scalp EG. Francouzi z Rafale udělali naprosto univerzální letoun, což dokazuje i radarové vybavení a systém řízení střelby. Letadla mají radar RBE2 AA s aktivním elektronicky skenovacím polem AESA od roku 2009, čímž se Rafale zařadilo mezi technologickou špičku. Detekční dosah radaru by měl být až 200 kilometrů. V rámci vzdušné nadvlády má letadlo elektrooptický systém OSF, který je schopen ovládat střely s infračerveným naváděním. Na pozemní cíle Rafale útočí za pomoci laserového systému Damocles. Rafale je plně integrovaný na bojišti a postupně se sám stal řídícím systémem, což odpovídá nejmodernějším trendům.  

Rafale B

Letoun je v jednomístné nebo i dvoumístné verzi. Prázdná hmotnost verí C, B a M se pohybuje mezi 9 850 kilogramy a 10,6 tuny. Jen z těchto údajů vyplývá, že Paříž dokázala při multifunkčnosti letadla udržet velmi nízkou váhu, protože maximální vzletová hmotnost činí velmi slušných 24 500 kilogramů. Maximální rychlost je téměř 2 000 kilometrů za hodinu a letadlo má schopnost supercruise, což je schopnost trvalé nadzvukové rychlosti bez použití přídavného spalování. Dolet se třemi přídavnými nádržemi činí 3 700 kilometrů a dostup 15 835 metrů. Stoupavost je skvělých 304 m/s. 

Francouzi s Rafale slaví velký exportní úspěch. Letadlo používá Egypt, Katar, Indie, Řecko, Chorvatsko. Objednávku avizovaly Indonésie a SAE. Jedná se o prodeji do Bangladéše, Kolumbie, Iráku, Malajsie, SA, Uzbekistánu a Srbska. Především Taškent a Bělehrad jsou velkým překvapením, protože dosud se jednalo o výlučné sféry vlivu Ruska. Rafale je výrazně levnější než americké letouny a má mnohem menší náklady na udržitelnost. Je velkou škodou, že vláda Petra Fialy se automaticky odmítla tímto letadlem zabývat a upřednostnila F-35


 

Tagy článku

-->